در این مقاله به مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید یک دوربین دیجیتال توجه کرد اشاره میشود.
خریدن یک دوربین دیجیتال وسوسهای است که همه مارا مبتلا کرده است. چه کسانی که دوربین عکاسی را صرفا یک وسیله تجملی پنداشته و به عنوان یک وسیله که بودنش خوب و نبودنش فرقی برایشان ندارد به آن نگاهمیکنند و چه کسانی که دوربین عکاسیشان مهمترین و عزیزترین چیزی است که دارند و حتی کسانی که در اردوی مخالفان سرسخت تکنولوژیهای نوین در عکاسی هستند حداقل یکبار به سرشان زده که کاربا دوربین عکاسی دیجیتال را تجربه کنند . خریدن دوربین دیجیتال نیز مانند خریدن هر وسیله دیجیتالی دیگری فرآیندی است که نیاز به دقت و داشتن حوصله دارد. چه اینکه یک هفته بعد از خریدن تازه متوجه میشویم که دستگاهی که خریدهایم چیزی نیست که میخواستیم و شاید تاحدودی نیز به این نتیجه برسیم که پولمان را دور ریخته ایم . از آنجا که در کشور ما ایران ، ایران زیبا ، اکثر فروشندگان اطلاعات چندانی از محصولی که می فروشند را در اختیار ندارند و نهایتاً به عناوینی چون " رُنده بازاره ، بچه ها دارند خوبه ، من خودم از همین دارم، از کار دراومده و جواب داده و …" بسنده می کنند ، لازم است که خود ما به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص محصولی که میخواهیم تهیه کنیم باشیم. مراجعه به سایت تولیدکننده محصول ، مقایسه تستهای انجام شده برروی محصول ، پرس و جو از کسانی که از محصول مورد نظر استفاده کردهاند و بررسی نشریات معتبر، همگی میتوانند کمک به سزایی در راهنمایی خرید ما باشند.
10 نکته مهم در خرید دوربین دیجیتالی اولین گام در خصوص اطلاع رسانی به خوانندگان محترم است. سعی بر این است که در ادامه این مبحث به بررسی نکات مهم و نیازمند توجه در مورد دیگرسخت افزارها نیز بپردازیم . لازم به توضیح میدانم هدف ما انتخاب یک دوربین دیجیتالی است نه صرفاَیک اسباببازی چینی .
1 – تلۀ مگاپیکسل : بوسیله پیکسل ها فریب داده نشوید. پیکسلها کیفیت تصویر ثبت شده را تعیین نمیکنند. آنها مشخص میکنند که اندازه تصویر چقدرمیتواند بزرگ باشد. چه خوب بود که کیفیت تصویر فقط به تعداد پیکسل موثر دوربین وابسته بود. به نظر من لنز نصب شده روی دوربین و پردازشگر تصویر دوربین از اولویت بالاتری برخوردارند. فکر نمیکنم که تصویر گرفته شده توسط دوربین 1Creative 3000Z قابل مقایسه با 2Canon A300 باشد. هرچند که تعدادمگاپیکسل اسمی اولی بیشتر از دومی است. تولیدکنندگان دوربینهای دیجیتال سعی میکنند برای بالاتر رفتن کیفیت تصویر نهایی از پردازشگر قویتر ، لنز با شفافیت بیشتر و در نهایت سلول 3CCD بهتر استفاده کنند. ( به نظر شما چرا سونی از لنز کارلزایس4 استفاده میکند ؟ )
2- اپتیکال ، اپتیکال ، اپتیکال : دلتنگی برای دیدن پیکسلهای تصویر. واقعا دوست دارید که پیکسلهای تشکیل دهنده تصویر را ببینید ؟ برای اینکار بهترنیست از یک ذرهبین استفاده کنید ؟ زوم دیجیتال هرقدر هم که ضریب X آن بزرگتر باشد فایدهای ندارد. عملا فاکتور بیمصرفی است که برای بالابردن قیمت دستگاه و استفاده در فروشگاه به دستگاه اضافه شدهاست. ساده توضیح میدهم. در زوم اپتیکال لنز به جلو و عقب حرکت میکند و بزرگنمایی و کوچک نمایی تصویر به وسیله این تکنیک حاصل میشود. اما زوم دیجیتال فاکتوری است که تماما در پردازشگر تصویر دوربین صورت میگیرد. در این نوع زوم تصویر ثبت شده بر روی سنسور CCD بزرگ میشود. مشکل کجاست ؟ تصویری که به این وسیله بزرگ شود شطرنجی شده و اصطلاحا Pixelizeمیشود. هر قدر زوم اپتیکال یک دوربین دیجیتال بالاتر باشد نمایانگرآنست که شما میتوانید تصاویر دورتری را با جزئیات کامل ثبت کنید. زوم اپتیکال معادل زوم در دوربینهای آنالوگ است . به عنوان مثال زوم اپتیکال 5X در دوربینOlympusC-8080 معادل 140- 28 در دوربینهای آنالوگ است . ( به نظر شما چرا دوربین C-8080 5Olympus زوم اپتیکال5X و زوم دیجیتال 3X دارد ؟امکان نداشت که سازنده زوم دیجیتال 50X برای این محصولش در نظر بگیرد ؟ )
3 – چشماندازی عریضتر : داستان پایان ناپذیر توجه به زوم بیشتر یا کمتر ؟ به این توجه نکنید که لنز دوربین شما تا چه مسافت دورتری را میتواند رصد کند ، و یا چه قدر بزرگنمایی دارد . مهم اینست که در آن فاصله چه عرض تصویری را برای شما مهیا کند . معمولا بزرگنمایی و عرض تصویر قابل شکار بوسیله لنز را به صورت دوعدد مینویسند ، به عنوان مثال 28-90mm . عدد اول مهمتر است . در مثال ما عدد اول برای ما امکان جادادن افراد بیشتر ، ساختمانهای بیشتر و مناظر مراتع بیشتری را فراهم میکند . این مقدار برای اکثر کسانی که عکاسی حرفهای نمیکنند کافی است. میتوان تصاویر با عرض بیشتری را ثبت کرد
4 – باتری خوب ، باتری کمیاب : معضلی به نام باتری. بعضی از انواع دوربینهای دیجیتال امکان استفاده از باطریهای سایز AA ( همان قلمی خودمان!) را فراهم میکنند. من این فاکتور را خیلی دوست دارم. به این دلیل که میدانم بالاخره جایی باطریهای دوربینم تمام خواهد شد و چه بدخواهد شد که جایی باشم که امکان استفاده از برق شهری هم فراهم نباشد. بنابراین باید دوربینم را در کیفش بگذارم و بیخیال ثبت مناظر دلفریبی باشم که به خاطر دیدنشان به اینجا آمدهام. اما اگر دوربینم امکان استفاده از انواع باتریهای معمول را داشته باشد میتوانم از تجهیزاتم نهایت استفاده را ببرم. در مورد نوع باطری نیز نیکل متال هیدرید (NI-MH) را به دلیل عمر بیشتر ترجیح میدهم. (6FujiFilm یکی از تولید کنندگانی است که امکان استفاده از باتریهای سایز AA را فراهم میکند ).
5 – تمرین فیلمبرداری : صدا ، تصویر ، حرکت ؟! واقعا به دنبال چه چیزی هستید ؟ یک دستگاه چندکاره ؟ که هم MP3 Player باشد هم Voice Recorder هم دوربین دیجیتال با کیفیت ، هم دوربین فیلمبرداری ، هم رادیو دو موج ، هم تنظیم باد لاستیک ، شاید اگر تُستر هم داشت بد نمیشد یا شاید هم قهوه جوش ؟ به دنبال امکان فیلمبرداری نباشید. فکر نمیکنم که کیفیت فیلم ضبط شده توسط این دوربینها در حدی باشد که بتوان به آن امیدوار بود.علاوه برآن مدت زمان فیلم برداری بوسیله این دوربینها به واسطه کیفیت بالای ضبط تصاویرهنوز درحد چند دقیقه است. فکر میکنم برای فیلمبردار شدن میبایست به سراغ دستگاه دیگری رفت. شاید در آینده دور یا نزدیک استراتژیها تغییر کند و تولید کنندگان دوربینهایی ارائه کنند که امکان فیلمبرداری و تولید قهوه هم داشته باشند ولی فعلا به فکر فیلمبرداری با دوربین با کیفیت خود نباشید. یا اینکه به مارکهای معتبر چینی ! بسنده کنید. ( به نظر شما چرا 7Canon یا 8SONY یا Olympus امکان فیلم برداری طولانی مدت را در دوربینهایشان تعبیه نمی کنند ؟ )
6 – جثه کوچک : جعبههای چهارگوش سنگین ... گذشت زمانی که دوربین به معنی یک جعبه چهارگوش سنگین و زمخت بود. جعبهای که با ابهت بود و اگر از دست رها میشد و به زمین برخورد میکرد به طور حتم موجب شکسته شدن سرامیکهای کف اتاق میشد. تکنولوژی ساخت دستگاههای دیجیتالی به سمت میلیمتری شدن پیش رفت تا آنجا که امروز به زحمت میتوان دستگاه MP3 Player را پیداکرد که ابعادش به 10 سانتی متر برسد. صنعت ساخت دوربین هم موازی با دیگر صنایع پیشرفت تا آنجا که دیگر از آن دوربینها خبری نیست. به دنبال بزرگتر نباشید. امروز حتی دوربینهای 9SLR آنالوگ 35mm هم ابعاد کوچکتری نسبت به پدرانشان دارند. بزرگ بودن به هیچ عنوان به معنای بهتر بودن کیفیت تصویر نیست. تکنولوژی یعنی همین . ( شاهد این مدعی DSC-T3 و DSC-T1 مدلهای مطرح شرکت SONY)
7 – پایه اتصال : اتصال سریع و شارژ همزمان. برخی از دوربینهای دیجیتال علاوه بر پورتهای تعبیه شده بر روی دستگاه دوربین که برای تخلیه اطلاعات به سمت کامپیوتر و چاپگر به کار میروند امکان داشتن Picture Cradle را هم مهیا میکنند. این دستگاه نوعی پایه اتصال سریع است از نظر شکل ظاهری مانند پایه بعضی از مدلهای گوشی تلفن همراه است(Siemens SL45i ) که استفاده از آن چند مزیت عمده دارد. اول اینکه مرتبا مجبور نیستیم کابل های اتصال را به پورت روی دوربین متصل کرده و درآوریم که خود ، موجب فرسایش پورت و طبعا بعد از مدت قابل توجهی از کار افتادن پورت میشود. دوما اینکه در حین تخلیه اطلاعات باتریهای دوربین هم شارژ میشوند. اگر از دستگاههای کارتخوان هم استفاده کنیم بعد از مدتی در اثر استفاده از آنها ممکن است آسیبهای جدی به کارتهای حافظه که اغلب پوشش پلاستیکی دارند وارد شود. ( بعضی از مدلهای شرکت FujiFilm از این قابلیت پشتیبانی میکنند ) .
8 – فلز ، فلز مرغوب ، ترجیها فولاد : تاثیر جنس بدنه دوربین در کیفیت عکس ! در این چندساله نشنیدهام که کسی از میزان تاثیر جنس بدنه دوربین بر کیفیت تصاویر گرفته شده توسط آن سخنی به میان بیاورد. بدنه فلزی امکان بسیارخوبی است برای کسانیکه عادت دارند مرتبا دوربینشان را به زمین بزنند و یا اینکه از وسایلشان به خوبی نگهداری نمیکنند. بدنه فلزی دوربین را در برابر ضربه ، خراش و یا آسیبهای احتمالی محافظت میکند. بدنه فلزی موجب بالارفتن ضریب اطمینان شما در اثر برخورد ضربه به دوربین و طبعا بالا رفتن قیمت آن میشود. معمولابدنه دوربینهای خبرنگاری ، دوربینهای حرفهای و دوربینهایی که به منظور خاصی استفاده میشوند از آلیاژهای فلزی خاصی ساخته شده تا از محتویات دوربین محافظت کنند. ( FujiFilm FinePix S7000 نمونه خوبی از یک دوربین با بدنه غیر فلزی است )
9 – تقویت حافظه : فراموشی ، مشکل اصلی. تنها مشکل اصلی و معمول در عکاسی دیجیتال اینست که فراموش کنیم عکس مورد نظرمان را چاپ کنیم .بر اساس تجربه بدست آمده ممکن است تصاویر زیبایمان را به لبه تیغ بفرستیم. بدون آنکه آنها را چاپ و یا ذخیره کرده باشیم. برخی از تولید کنندگان با استفاده از تکنیک های نرمافزاری و سختافزاری توانایی بازیابی عکسهای پاک شده را از روی دوربین و یا کارتهای حافظه دارند. اگر مشکل حافظه دارید و قادر به حل کردن آن نیستید ، سعی کنید علاوه بر استفاده از تکنیک های تقویت حافظه از دوربینهایی استفاده کنید که این امکان را در اختیارتان قرار دهند. ( در این مورد خاص FujiFilm انتخاب خوبی است )
10 - رابطه وارونه کیفیت و قیمت : همان مسئله آش و پول خودمان. باید بدانیم که بین بهترین قیمت و بهترین کیفیت تفاوت است. مطمئنا قیمت دوربینهای دیجیتالی دارای مشخصات خوب و بارز همچنین محصولات تولیدکنندگان معتبر مانند Sony ، Canon ، Olympus FujiFilm و 10Minolta بیشتر از قیمت دوربینهای دیجیتالی است که نه تولیدکننده معتبری دارند و نه مارک شناخته شدهای هستند. مطمئنا قیمت دوربینهای مارکهای معتبر بالا بیشتر از مارکهایی چون Creative ، Orite ،Pacific ، Mercury و از این گروه است .
کلام آخر اینکه برای داشتن کیفیت خوب باید کمی هوشیار بود. پیش از هرچیز نیازتان را مشخص کنید و بر اساس نیازتان خرید کنید. ببینید میخواهید پوستر چاپ کنید و یا فقط بهخاطر ضبط خاطرات میهمانی تولد نوه عمهتان قصد خرید دارید. برای خرید نیز همیشه به سراغ فروشندگان متخصص بروید. نمایندگیهای معتبر را فرموش نکنید. همچنین مارکهای معتبر. به خاطر داشته باشیم شرکتهایی همچون11Nikon ،Canon ، FujiFilm ، Minolta وOlympus هرگز موجبات بدنامی خود را با تولید محصولات بی کیفیت و در سطح پایین فراهم نمیکنند.
|